عصب کشی با دستگاه : مراحل روت کانال + فیلم

عصب کشی

عصب کشی دندان نوعی روش درمانی است که برای ترمیم و نجات دندانی خراب شده یا آلوده، مورد استفاده قرار می گیرد. عصب و پالپ دندان می تواند به دلیل پوسیدگی، اقدامات مکرر دندانپزشکی بر روی دندان، شکستگی و ترک برداشتن پرشدگی های دندان و ...  تحریک، ملتهب و آلوده شود. با پیشرفت علم و تکنولوژی این روزها درد در این فرایند درمانی به حداقل رسیده است، چرا که پزشکان عصب کشی با دستگاه را انجام می دهند. در ادامه بیشتر با این فرایند پزشکی آشنا خواهید شد.

همه چیزهایی که باید درباره عصب کشی با دستگاه بدانید

طی فرایند عصب کشی دندان، کانال یا ریشه، عصب و پالپ دندان برداشته می شود و قسمت داخلی آن تمیز شده و سپس به وسیله مواد اغلب کامپوزیتی، مهر و موم می شود. بدون درمان عصب کشی، بافت اطراف دندان عفونی شده و ممکن است فرد به آبسه دندانی دچار شود.

جالب است بدانید که عصب دندان، اهمیتی برای سلامت و عملکر دندان ندارد و تنها کاربرد آن، ایجاد حس، مانند احساس سرما و گرما است. پس فقدان عصب تاثیری در عملکرد دندان شما نخواهد داشت.

برخی ها این فرایند درمانی را دردناک توصیف می کنند، اما خوب است بدانید که دردناک بودن آن بیشتر از پر کردن دندان نیست. به همین دلیل است که روت کانال بدون درد را باید ملکه ذهن کنید!

عصب کشی با دستگاه

فرایند عصب کشی دندان به چه صورت انجام می شود؟

یک دندانپزشک یا متخصص است که می تواند عصب کشی را انجام دهد؛ متخصص دندانپزشکی که در زمینه های تشخیص، پیشگیری، و درمان بیماری ها و آسیب های پالپ دندان یا عصب دندان تخصص دارد.

دندانپزشک با انجام عکسبرداری با اشعه ایکس، شکل ریشه را می بیند و وجود عفونت در استخوان اطراف را تشخیص می دهد. آن  ها از بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان استفاده کرده تا بیمار کمترین درد را احساس نکنند.

مرحله بعدی عصب کشی با دستگاه است. پالپ، باکتری ها و بافت عصبی پوسیده از دندان خارج می شود و با استفاده از دستگاه این ناحیه پاکسازی می شود. دندانپزشکان با سوراخ کردن دندان و از بین بردن باکتری ها، ریشه را می تراشند. با پایان کار، در این ناحیه آب یا هیپوکلریت سدیم پاشیده می شود تا خرده های ریشه پاک شود.

هنگامی که دندان کاملا تمیز شد، آن را مهر و موم می کنند. برخی از دندانپزشکان دوست دارند قبل از پر کردن دندان، یک هفته صبر کنند تا از عدم وجود عفونت در دندان اطمینان حاصل نمایند. همچنین ممکن است دندانپزشک، مواد دارویی را درون دندان قرار داده تا عفونت را پاک کنند. اگر پر کردن دندان در همان روز صورت نگیرد، دندان به طور موقت پر می شود تا از نفوذ غذا و بزاق درون آن ممانعت شود.

در قرار بعدی، برای پر کردن فضای داخلی دندان، یک خمیر سیلر و یک ترکیب لاستیکی به نام گوتا پرکا در ریشه قرار می گیرد. برای بستن سوراخ ایجاد شده در ابتدای درمان، یک پر کننده درون آن قرار داده می شود.

در مرحله آخر عصب کشی دندان، کار برای ترمیم دندان آغاز می شود تا شکل دندان حفظ شده و فرد بتواند مانند قبل کارایی دندان خود را شاهد باشد.

عصب کشی با دستگاه

در زمان های قدیم، پزشکان از ابزارهای دستی برای از بین بردن باکتری های ریشه دندان استفاده می کردند. اما امروز عصب کشی با دستگاه این فرایند را آسان تر کرده است.

همچنین خوب است بدانید که عصب کشی با دستگاه، سرعت انجام این کار را بیشتر کرده و بیمار این فرایند را با آسودگی بیشتری پشت سر خواهد گذاشت. در واقع در عصب کشی با دستگاه، حرکات ظریف و دقیق به کمک دستگاه انجام شده و فرایند پاکسازی ریشه، با دقت و کیفیت بالاتری صورت خواهد گرفت.

برای عصب کشی با دستگاه از چه ابزاری استفاده می شود؟

همان طور که گفتیم، برای عصب کشی به کمک دستگاه، از ابزارهای مختلفی استفاده می شود تا کار بدون درد و ناراحتی برای بیمار پیش رود:

توربین و آنکل دندانپزشکی

این دو وسایلی هستند که به منظور تراش دادن دندان ها و همچنین از بین بردن و برداشتن پوسیدگی در فرایند عصب کشی مورد استفاده قرار می گیرند.
توربین همان مته دندانپزشکی است که می تواند به راحتی تراش هایی را ایجاد کند. اما آنکل به دلیل آنکه موتور قوی تری دارند، نسبت به توربین صدای بیشتری تولید می کند.

دستگاه روتاری عصب کشی

عصب کشی با دستگاه روتاری

جدیدترین وسیله ای که به کمک آن عصب کشی دندان را انجام می دهند، دستگاه روتاری نام دارد که ابزاری دیجیتالی است. این دستگاه فایل های مخصوصی دارند که می توانند شکل کانال ریشه را به خود گرفته و به آسان ترین شیوه ممکن و با دقت بالا، عصب کشی دندان را انجام دهند. به همین دلیل است که درد به کمک این روش بسیار اندک است.

دستگاه روتاری، دستگاهی دیجیتالی است که با حرکاتی بسیار ظریف و دقیق، می تواند به تمیز کردن ریشه دندان و تخلیه کانال کمک نماید. به همین دلیل است که استفاده از این شیوه، سبب سرعت بخشیده شدن به فرایند عصب‌کشی و آسودگی بیشتر مراجعین شده است.

دستگاه رادیوگرافی

و اما دستگاه دیگری که از آن برای درمان ریشه از آن استفاده می شود، رادیوگرافی است. از دوربین های رادیوگرافی برای تشخیص وضعیت سلامت دندان از جمله پوسیدگی ها، مشاهده ریشه دندان، سلامت استخوان دندان، نقایص و انواع ناهنجاری ها استفاده می نمایند.

دستگاه اپکس فایندر

این دستگاه در عصب کشی با دستگاه برای تعیین طول ریشه کانال کاربرد دارد.

فیلم عصب کشی دندان

عصب کشی دندان بدون درد

همان طور که گفته شد، برخی از افراد این فرایند درمانی را دردناک می دانند. اما خوب است بدانید که عصب کشی بدون درد انجام شدنی است! کافی است به پزشک متخصص و متبحری که در این زمینه مهارت کافی را دارد مراجعه نمایید تا عصب کشی دندان را تجربه نمایید. کلینیک دندانپزشکی تخصصی یاس بارین مفتخر است که این تجربه فوق العاده از عصب کشی دندان را در اختیار شما قرار دهد.

چرا عصب کشی دندان لازم است؟

هنگامی که بافت عصبی یا پالپ دندان آسیب ببیند، از بین می رود و باکتری ها در محفظه پالپ شروع به تکثیر می کنند. باکتری ها و سایر بقایای پوسیده می توانند باعث ایجاد عفونت یا آبسه دندان شوند. آبسه یک کیسه چرکی است که در انتهای ریشه دندان تشکیل خواهد شد و از انتهای ریشه دندان می تواند به سایر نقاط گسترش یابد. عفونت در ریشه دندان می تواند مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد:

• تورم که ممکن است به مناطق دیگر صورت، گردن یا سر گسترش یابد
  • از بین رفتن استخوان در نوک ریشه
  • مشکلاتی که به ریشه آسیب وارد کرده و سبب تخلیه لثه می شود.

چه زمانی به عصب‌کشی دندان نیاز است؟

اگر این علائم مشاهده شود، احتمالا به عصب کشی دندان نیاز خواهید داشت:

•      حساسیت دندان به خصوص در برابر گرما یا سرما
  •      درد شدید هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  •      جوش روی لثه ها
  •      دندان های تراش خورده یا ترک خورده
  •      لثه های متورم یا دردناک
  •      لثه هایی با پوسیدگی عمیق یا تیرگی

برای عصب کشی دندان چه باید کرد

برای عصب کشی دندان چه باید کرد ؟ اولین گام برای شروع عصب کشی دندان با دستگاه، لیزر و ... باید به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید. پزشک ابتدا دندان شما را مورد بررسی قرار می دهد و سپس با استفاده از یک ماده بی حس کننده، دندان و بافت های اطراف را بی حس می کند تا شما طی فرایند عصب کشی، چیزی احساس نکنید.

سپس پوسیدگی ها از روی دندان برداشته می شود. عفونت های پالپ دندان نیز به این صورت تخلیه خواهد شد و میکروب های موجود در کانال های عصبی هم از بین می روند و تمیز می شود. دندانپزشک ریشه دندان را کاملا تخلیه می کند و پس از عکس برداری و اطمینان حاصل شدن از تخلیه تمامی میکروب ها و آلودگی ها، دندان توسط مواد مخصوص دندانپزشکی پر خواهد شد.

شما می توانید در دندانپزشکی یاس بارین، به راحت ترین شکل ممکن و بدون هیچ مشکلی، دندان های خود را عصب کشی کنید. هزینه عصب کشی با دستگاه در این مرکز بسیار مناسب است و شما می توانید عصب کشی ارزان و بدون درد را در یاس بارین تجربه نمایید. برای رزرو وقت با شماره 44971427 تماس بگیرید.