پریودنتال چیست؟ علائم و علت پریودنتال

بیماری پریودنتال

برای آنکه دندان های سالمی داشته باشیم، می بایست به بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دهیم. بدون رعایت نکات بهداشتی، احتمال ابتلا به بیماری های دهان و دندان افزایش میابد که یکی از آن ها، بیماری پریودنتال است. اما پریودنتال چیست؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با بیماری پریودنتال آشنا شوید.

پریودنتال

پریودنتال، که بیماری لثه نیز نامیده می شود، یک عفونت جدی در لثه است که به بافت نرم آسیب می رساند و بدون درمان، می تواند استخوان حمایت کننده دندان های شما را از بین ببرد. پریودنتال می تواند باعث شل شدن دندان ها یا از بین رفتن آن ها شود.

پریودنتال یکی از بیماری های شایع دهان است که تا حد زیادی قابل پیشگیری خواهد بود. این بیماری معمولا نتیجه بهداشت نامناسب دهان است. حداقل دو بار مسواک زدن در روز، کشیدن نخ دندان روزانه و معاینات منظم دندانپزشکی می تواند شانس موفقیت درمان پرودنتال و در کل پیشگیری از آن را تا حد زیادی بهبود بخشد.

بیماری پریودنتال

علائم پریودنتال چیست؟

لثه های سالم، سفت و صورتی کمرنگ هستند و کاملا در اطراف دندان ها قرار می گیرند. علائم و نشانه های پریودنتال می تواند شامل موارد زیر باشد:

• لثه های متورم یا پف کرده
  • لثه های قرمز روشن، قرمز تیره یا بنفش
  • لثه هایی که هنگام لمس حساس می شوند
  • لثه هایی که به راحتی خونریزی می کنند
  • لثه هایی که پس از مسواک زدن خونریزی می کنند
  • لثه هایی که پس از کشیدن نخ دندان از آن ها خون می آید
  • چرک بین دندان ها و لثه ها
  • لق شدن دندان یا از بین رفتن دندان ها
  • درد گرفتن دندان هنگام جویدن
  • ایجاد شدن فضای باز بین دندان ها
  • لثه های عقب رفته
  • تغییر در نحوه قرار گیری دندان های نیش

علت بروز پرودنتال

در بیشتر موارد، ایجاد پرودنتال با پلاک شروع می شود. هنگامی که نشاسته و قندهای موجود در غذا با باکتری هایی که به طور معمول در دهان وجود دارند، ترکیب می شوند، پلاک روی دندان ایجاد خواهد شد. دوبار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان، می تواند سبب از بین رفتن پلاک شود.

در صورت باقی ماندن بر روی دندان ها، پلاک می تواند در زیر خط لثه شما تبدیل به تارتار شود. هرچه پلاک و تارتار بیشتر روی دندان شما بماند، می تواند آسیب بیشتری به دندان های شما وارد سازد. همچنین خوب است بدانید که تارتار دندان با مسواک و نخ دندان از بین نخواهد رفت و برای تمیز کردن آن ها به دندانپزشکی تخصصی نیاز دارید.
پلاک می تواند باعث التهاب لثه، خفیف ترین شکل بیماری لثه شود. ورم لثه با درمان حرفه ای و مراقبت از دهان و دندان در منزل قابل بازگشت است.
التهاب مداوم لثه می تواند باعث بیماری پریودنتال شود و در نهایت کیسه های چرکی ایجاد گردد. با گذشت زمان باکتری های بیشتری در این کیسه ها رشد کرده و در صورت عدم درمان، این عفونت های عمیق سبب از بین رفتن بافت و استخوان شده که در نهایت سبب از دست رفتن یک یا چند دندان خواهد شد.
بین دندان ها فاصله ایجاد گردد. با گذشت زمان این فاصله ها بیشتر شده و همچنین، التهاب مزمن مداوم می تواند بر سیستم ایمنی بدن فشار وارد کند.

عوامل خطرزا

عواملی که می توانند خطر پریودنتال را افزایش دهند عبارتند از:

•     التهاب لثه
  •     بهداشت دهان و دندان ضعیف
  •     سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  •     تغییرات هورمونی، مانند تغییرات مربوط به بارداری یا یائسگی
  •     مصرف مواد مخدر
  •     چاقی
  •     تغذیه نامناسب، از جمله کمبود ویتامین C
  •     ژنتیک
  •     داروهای خاصی که باعث خشکی دهان یا لثه می شوند
  •     شرایطی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند ، مانند سرطان خون ، HIV / AIDS
  •     بیماری های خاص مانند دیابت، آرتریت روماتوئید و بیماری کرون

همان طور که گفته شد، پریودنتال از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ناشی می شود. برای آنکه از این بیماری جلوگیری کنید، بهتر است در بالاترین سطح بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و در صورت بروز مشکل، در سریع ترین زمان به پزشک متخصص مراجعه نمایید.