عصب کشی بدون درد با لیزر ، بدون عوارض + قیمت و جزئیات

مراحل عصب کشی دندان بدون درد

عصب کشی بدون درد دیگر یک اتفاق دور از ذهن نیست. برای مدت ها، عصب کشی یکی از بدترین فرایندهای درمانی در دندانپزشکی محسوب میشد، به گونه ای که حتی افرادی که تجربه آن را نداشتند، از درمان ریشه دندان، می ترسیدند. اما خوشبختانه این روزها، به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی و البته تبحر دندانپزشک ها، عصب کشی بدون هیچ دردی، دیگر رویا نیست و امروز از آن می توانیم به عنوان یک فرایند درمانی بدون درد نام ببریم. اما چگونه؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با مراحل عصب کشی بدون درد آشنا شوید.

عصب کشی بدون درد

مراحل عصب کشی بدون درد چیست؟ آیا عصب کشی درد دارد؟ همان طور که در مقالات پیشین گفتیم، این روزها روش کار در عصب کشی بسیار متفاوت است و دیگر خبری از دردهای ترسناکی که پیش تر بیماران ابراز می کردند و عصب کشی بدون بی حسی، نیست.

درست است که همچنان قرار گیری عنوان "عصب" و از بین بردن آن می تواند ترسناک باشد، اما روش های نوین امروزی تمامی این دردها و آزارها را از میان برده است. چگونه؟

مراحل عصب کشی دندان بدون درد

در عصب کشی چه اتفاقی می افتد؟

عصب کشی یک رویه درمانی کاملا معمول و رایج است که کار با مشاوره دندانپزشکی آغاز خواهد شد. طی آن، دندان های آسیب دیده معاینه و مشخص خواهند شد و سپس کارهایی که باید انجام شوند، به بیمار اعلام خواهد شد. خوب است بدانید که فرایند عصب کشی همه دندان ها از یک الگو پیروی می کنند.

درمان ریشه دندان بدون درد

به مجموعه فرایند خروج عصب از دندان‌ها، پاکسازی بخش‌های درونی کانال دندان‌ها و پوشش دادن و پر کردن داخل این کانال‌ها با مواد لازم، درمان ریشه دندان می‌گویند. هدف از این نوع درمان، مراقبت از ریشه‌ی دندان و بهبود احساس درد نامطبوع و آزاردهنده به هنگام صرف غذا و انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم می‌باشد. درمان ریشه دندان علاوه بر مرتفع شدن دردهای گاه و بی‌گاه در قسمت‌های سطحی و داخلی دندان آسیب‌دیده‌، در حفظ زیبایی ظاهری دندان و جلوه‌ی لبخند مطلوب و به‌یاد ماندنی اشخاص نقش بسزایی دارد. درمان ریشه‌ی دندان‌ها معمولا ظرف دو جلسه به انجام می‌رسد.

درمان ریشه دندان‌ به چه شیوه‌ هایی انجام می‌ پذیرد؟

• عصب‌ کشی (اندو)
  • درمان مجدد ریشه دندان (ری آندو)
  • جراحی به روش اپیکو

مکان قرارگیری عصب‌ های دندان قسمت مرکزی دندان است. در این قسمت عصب‌ها همراه با مجموعه‌ ای از رگ‌ ها و مویرگ‌ های خونی در کنار هم قرار گرفته‌اند. زمانی دندان‌ ها به درمان ریشه‌ای احتیاج پیدا می‌کنند که ریشه‌ها به شکل عمقی دچار پوسیدگی شده باشند یا ضربه‌ای به قسمت یا قسمت‌هایی از دندان‌ها وارد شده و آن‌ها را دچار ترک خوردگی و آسیب‌های شدید کند. نشانه‌ هایی مانند درد و احساس نارحتی به هنگام استفاده از نوشیدنی‌های سرد و گرم یا هنگام صرف غذا‌، وجود مشکل و آسیب در ریشه دندان را نهیب می‌زند.

عصب کشی بدون درد به چه شکل و چگونه صورت می‌ گیرد؟

عصب کشی بدون بی حسی معمولا انجام نمی شود. چرا که هدف این است که این فرایند کاملا بدون هیچ اذیتی برای مراجعه کننده پیش رود.

دندان‌پزشک در مرحله اول این نوع از درمان، عفونت حاصل از این آسیب‌ دیدگی را از بخش تاج دندان خارج می‌کند و این صدمات و پوسیدگی‌های این چنینی را از قسمت تاج جدا می‌کند. سپس اندازه طول کانال دندانی که به درمان ریشه‌ای نیاز دارد به طور دقیق اندازه‌ گیری شده و بعد قسمت درونی این کانال به واسطه تجهیزات مخصوص تخلیه و پاکسازی می‌شود و در این هنگام این بخش‌های خالی شده، با موادی که عمدتا با متریال گیاهی و طبیعی ساخته شده‌ اند، پر می‌شوند و به این ترتیب مرحله آخر درمان ریشه دندان نیز به روش کاملا تخصصی انجام می‌شود.

مراقبت‌ های بعد از درمان ریشه دندان به چه شکل انجام می‌ شود؟

مراقبت‌های بعد از درمان، از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است و باید توجه نمود قبل از اینکه روند درمان به‌طور کامل طی نشده و هنوز پانسمان روی قسمت مورد نظر وجود دارد، لازم است به هنگام شست و شوی دندان‌ها و مسواک زدن به جدا نشدن پانسمان از دندان توجه کرد. همچنین باید زمان غذا خوردن احتیاط کافی را به کار برد و در طول فرایند درمان عمدتا از غذاهای نرم یا در صورت امکان از سوپ‌های رقیق استفاده نمود تا مراتب درمان با سهولت و سرعت بیشتری طی شود. در صورتی که درد ناشی از خراشیدگی‌ها و تراش خوردگی‌های دندان از حد توان خارج شود، استفاده از آمپول‌های بی‌حسی به منظور تسکین آن، بلامانع است.

چه زمانی لازم است از درمان ریشه مجدد استفاده کنیم؟

لازم به ذکر است که درمان ریشه مجدد نسبت به فرایند عصب‌کشی سخت‌تر است و حتی ممکن است بسته به صلاح‌دید دندان‌پزشک از جراحی اپیکو نیز استفاده شود. زمانی که درمان ریشه دندان به شکل ناقص انجام شود و به عبارتی عصب‌های مورد نظر به طور کامل تخلیه نشده باشند یا عفونت متریال بخش درونی کانال‌ها را مورد حمله قرار داده باشد درمان ریشه دندان روشی کارساز تلقی می‌شود و می‌تواند از ‌آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.

درمان پست چه زمان و چگونه انجام می‌شود؟

وقتی شدت و دامنه پوسیدگی و جراحات دندان خارج از حد اعتدال باشد و حدود 50 درصد از بافت‌های دندان را درگیر کرده باشد یا به عبارتی 50 درصد از این بافت‌ها خارج شده باشند، از روش درمانی پست استفاده می‌شود.

درمان پست به دو شکل مجزا صورت می‌گیرد:

-نوع فایبر
-نوع ریختگی

نوع پست ریختگی: مطابق این روش ابتدا بخش‌های پوسیده و آسیب دیده از دندان جداسازی می‌شوند سپس عصب دندان تخلیه شده و روند قالب‌گیری آن به دقت انجام می‌شود. به واسطه این قالب مخصوص در آزمایشگاه، قطعه‌ای از جنس فلز برای پوشش بخش‌های ریشه و تاج دندان تهیه می‌شود. بعد از ساخت و آماده شدن این نوع قالب فلزی، دندان‌پزشک آن را به روشی ویژه روی دندان آسیب دیده جاسازی می‌کند و سپس روکشی مخصوص را روی این قالب قرار می‌دهد. این روش برای درمان و بهبود جراحات و صدمات وسیع دندانی قابل استفاده است.
هنگامی که آسیب‌های دندانی سطحی باشند از روش پست فایبر انجام استفاده می‌شود.
نوع پست فایبر: در این روش عصب دندان به میزان جزیی تخلیه می‌شود و بعد به وسیله پست فایبر پر می‌شود. این روش که به طور معمول بیشتر از یک جلسه به طول نمی‌انجامد، نیازی به قالب گیری و ارسال کردن آن به آزمایشگاه ندارد. در روش پست فایبر پس از پر کردن دندان تخلیه شده‌، آن را با پوششی مخصوص روکش می‌کنند.

درمان ریشه دندان عموما تا چند روز پس از پایان یافتن کامل آن، ممکن است در بیمار احساس دردی نامطبوع را خصوصا در قسمت دندانی که روش عصب‌کشی روی آن انجام شده به وجود بیاورد اما این درد طبیعی و قابل توجیه است چراکه با قطع شدن رشته‌های عصب و رگ‌ها از بخش کانال ریشه دندان و ملتهب شدن آسیب‌دیدگی‌های ناشی از آن فرد احساس درد خواهد کرد. چنانچه میزان و شدت درد طاقت فرسا باشد می‌توان با مشورت دندان‌پزشک معالج از آرامبخش‌هایی نظیر ژلوفن استفاده نمود.

مراحل عصب کشی دندان بدون درد

به طور کلی، مراحل عصب کشی دندان بدون درد به شرح زیر است:

مشاوره پیش از عصب کشی

همان طور که گفتیم، یکی از اولین گام ها در مراحل عصب کشی بدون درد، مشاوره است. در مشاوره پزشک دندان های شما را معاینه می کند و احتمالا برای شما عکس برداری از دندان را تجویز می کند.

بی حسی دندان

برای آنکه کار عصب کشی بدون درد دندان های بیمار انجام شود، دندان مورد نظر بی حس خواهد شد تا بیمار کوچک ترین درد را احساس نکند.

تمیز کردن ریشه دندان

در این گام از مراحل عصب کشی بدون درد، پزشک درون کانال ریشه را خالی می کند. در این حالت سوراخ بسیار کوچکی روی سطح دندان ایجاد خواهد شد تا بافت پاپ مرده و یا آسیب دیده از بین برود.

پر کردن دندان

سپس دندانپزشک، از محلول های ویژه برای تمیز و ضدعفونی کردن کانال استفاده می کند. بعد از آن، نوبت به پر کردن دندان تراشیده شده با کامپوزیت های مخصوص می رسد. با استفاده از آمالگام، تمام سطح دندان پوشانده شده و راه نفوذ به درون دندان بسته خواهد شد.

عصب کشی دندان با لیزر

یکی از عواملی که مراحل عصب کشی بدون درد را پدید می آورد، استفاده از لیزر است. در گذشته، از مته دندانپزشکی و ابزاری دستی برای تراشیدن و تمیز کردن کانال استفاده می شد. اما در روش جدید عصب کشی دندان با لیزر صورت می گیرد، پرتو نور به شکل متمرکز روی دندان تابیده و می تواند بافت سالم و آسیب دیده را تشخیص دهد و تنها بافت های آلوده را از بین ببرد. درواقع در این روش دیگر بافت های سالم برداشته نمی شود. ضمنا لیزر می تواند مواد پر کننده را نرم کند تا بهتر شکل بگیرند. از این رو بیمار در عصب کشی راحتی بالایی خواهد داشت.

عصب کشی بدون درد

خوب است بدانید در زمان های قدیم، روش عصب کشی با دستگاه مرسوم نبوده و پزشک به صورت تجربی به ابزارهای دستی اقدام به تراش دندان و از بین بردن عصب عفونی می کرد. اما این روزها، با پیشرفت تکنولوژی، دیگر خبر از فرایندهای دردناک درمان ریشه دندان نیست.

درواقع باید بگوییم که عصب‌کشی این روزها یکی از فرایندهای راحت و بدون دردسر درمانی دندان محسوب می شود. لذا به هیچ عنوان نباید به دلیل ترس از درد، مراجعه به دندانپزشک را به تعویق بیندازید.

عصب کشی بدون درد تهران

برای تجربه عصب کشی بدون درد تهران شما می بایست به کلینیک های دندانپزشکی تخصصی مراجعه نمایید. خوشبختانه کلینیک های مختلف و بسیار خوبی در تهران مشغول به فعالیت هستند. اما اگر می خواهید به یکی از بهترین کلینیک های دندانپزشکی جنت آباد و در محدوده کوروش تهران مراجعه نمایید، پیشنهاد ما به شما، دندانپزشکی یاس بارین است.

خوب است بدانید که در بیشتر مواقع، می تواند عصب کشی دندان بدون بی حسی انجام شود. اما حقیقت این است که اگر به موقع به دندانپزشک خود مراجعه نکرده و دندان بسیار دردناک باشد، ممکن است که شانس درد گرفتن دندان در پروسه درمان، بالا رود. اما این اتفاق با مراجعه به دندانپزشک های متبحر رخ نمی دهد. چرا که با تکنیک های موثر بی حسی، درد شما در عرض چند ثانیه از بین خواهد رفت و فرایند درمان آغاز می گردد.

هزینه عصب کشی دندان بدون درد

هزینه درمان ریشه بدون درد کاملا به مقدار پوسیدگی، محل قرارگیری دندان، تعداد ریشه ها و البته دستمزد پزشک و تعرفه ها بر می گردد. بسته به هریک از این عوامل، قیمت این فرایند درمانی متغیر خواهد بود. برای اطلاع از قیمت روت کانال روی لینک کلیک نمایید.( عصب کشی ارزان ؛ قیمت عصب کشی دندان در دندانپزشکی یاس بارین چقدر است؟ )

- آیا عصب کشی دندان دردناک است؟

= خیر، این فرایند دندانپزشکی، به منظور از بین بردن درد به کار گرفته می شود. درواقع قرار است با این درمان، دردهای شما از بین برود. همچنین لازم به ذکر است که استفاده از مواد بی حس کننده، سبب می شود تا روند درمانی را احساس نکنید.

- آیا درد بلافاصله بعد از عصب کشی از بین می‌رود؟

= پس از روت کانال، درد به طر بسیار محسوسی کاهش پیدا می کند. البته دردهای بسیار جزئی و خفیف ممکن است حین جویدن و غذاخوردن تا یک هفته ادامه داشته باشد. اما برای آنکه دندان عفونت نکرده و عصب کشی بدون درد به درستی انجام شود، باید به دندانپزشکی متخصص مراجعه نمایید تا این فرایند به صورت کامل و تخصص انجام شود.

همان طور که گفته شد، این روزها دندانپزشک ها از روش های نوین برای عصب کشی استفاده می کنند. از سوی دیگر لازم است تا پزشک متخصص این کار را انجام دهد تا کوچکترین دردی از سوی بیمار احساس نشود. شما می توانید در دندانپزشکی یاس بارین، تجربه ای فوق العاده از این درمان و عصب کشی بدون درد داشته باشید.