آفت دندان کودک ؛ دلایل و درمان سریع آفت دهان کودکان

عکس آفت دهان کودک

درمان سریع آفت دهان کودکان چگونه است؟ آفت دهان کودکان زخم ‌ها و جراحاتی قرمز رنگ و دردناک هستند که در قسمت داخلی دهان، پشت گونه‌ ها، بخش درونی لب‌ ها و روی لثه ‌ها ظاهر می ‌شوند. این زخم‌ های سطحی با سوزش و دردی که دارند، سبب آزار کودکان خصوصا در هنگام خوردن غذا می ‌شوند. این زخم‌ های آفتی با علائم و نشانه‌ هایی بروز پیدا می‌کنند و در صورتی که برای درمان آن ‌ها در اسرع وقت اقدام نشوند باعث آزردن کودک و عدم تمایل او به خوردن غذا می ‌شوند. در ادامه این مقاله سعی داریم شما را با دلایل آفت دندان کودک آشنا کنیم و شیوه های درمان آن را شرح دهیم.

علت آفت دهان کودک

برای دندان کودکان مانند بزرگسالان نیز ممکن است مشکلاتی رخ دهد. از کرم دندان بچه گرفته تا آفت های دهان کودکان. ایجاد آفت در دندان و دهان کودکان دلایل زیادی دارد که از جمله آن‌ ها می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• کمبود فولیک اسید، آهن و ویتامین B12
  • آلرژی‌های غذایی
  • ضعف در بهداشت دهان
  • PH جریان‌های بزاقی
  • بیماری‌ های مربوط به گوارش (لوله گوارش)
  • سابقه ابتلا به بیماری‌های مربوط به دهان و دندان
  • فشارهای روانی و تنش زا
  • سبک زندگی
  • روند فلوریداسیون
  • حساسیت به سدیم لوریل سولفات موجود در خمیر دندان
  • جراحاتی که در اثر مسواک زدن شدید ایجاد شود
عکس آفت دهان کودکان

علائم آفت دهان کودک

علائم آفت دهان کودک به صورت های گوناگونی هستند که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت:

جراحات آفتی تبخال مانند

این نوع زخم ‌ها به شکل تاول ‌هایی خوشه مانند بر روی بافت کراتینه دهان به وجود می ‌آیند. چنین زخم ‌هایی‌ ها را می‌ توان غالبا در قسمت‌ های عقبی دهان مشاهده کرد و مدت ماندگاری آن ‌ها را نیز حدود یک ماه تخمین زد.

جراحات آفتی نوع مینور

80 درصد کودکان به این نوع آفت دهانی مبتلا می‌ شوند. اندازه تقریبی این زخم‌ های کوچک حدودا کمتر از یک سانتی متر است. زخم‌ های آفتی مینور می ‌تواند به صورتی تکی یا چندتایی بر روی سطح ظاهر شوند و با غشایی کاذب و رنگ قرمز روشن بسیار دردناک باشند. زخم ‌های آفتی مینور غالبا یک هفته تا ده روز باقی مانده و سپس بدون باقی ماندن اثرات خاص از بین می ‌روند.

جراحات آفتی نوع ماژور

این نوع زخم‌ ها عمق و اندازه ‌ای بیشتر از جراحات نوع مینور دارند و 10 درصد از زخم ‌های آفتی دهان کودکان را شامل می‌ شوند. بر خلاف زخم‌ های آفتی ماژور که پس از بهبود نشانه ‌هایی را از خود بر جا نمی‌ گذارند، این زخم ‌ها پس از درمان دارای نشانه‌ هایی خواهند بود. بهبود جراحات آفتی نوع ماژور هفته ‌ها یا ماه‌ ها به طول می‌انجامد.

ویژگی ‌های کلی آفت دندان کودک

• اندازه این نوع آفت‌ های دهانی غالبا کمتر از 6 میلی‌ متر است.
  • این نوع آفت‌ ها معمولا با تب همراه نیستند و در هر نوبت تنها یک آفت در دهان ایجاد می‌ شود و به ندرت 2 تا 3 آفت ظاهر می‌ گردد.
  • این آفت ‌های دهانی به طور معمول در قسمت پشتی گونه ‌ها و بخش درونی لب ‌ها ظاهر می ‌شوند.‌
  • این زخم‌ ها کانونی سفید داشته و اطراف آن‌ ها را حاشیه‌ های قرمز رنگ در برگرفته است.
  • آفت دندان کودک دردناک و تحریک پذیر است و درد و سوزش آن حتی بدون ایجاد برخورد یا خوردن غذا نیز کودک را می‌آزارد.

درمان آفت دندان کودک

روش‌ های بسیار زیادی برای درمان درمان آفت دندان کودک  وجود دارند. این شیوه‌های درمان ممکن است شامل داروها یا مراقبت‌های خانگی باشند. در ادامه موثرترین روش‌ های درمان آفت دهان کودک را معرفی خواهیم کرد.

درمان سریع آفت دهان کودکان به کمک مواد غذایی سودبخش

استفاده از گیاه آلوئه ورا، عسل، ماست، نارگیل یا روغن نارگیل، عصاره شیرین بیان، سرکه سیب، برگ گیاه ریحان و همچنین ترکیب زدچوبه و عسل و محلول آب و نمک در درمان سریع آفت دهان کودکان موثر خواهد بود. برخی از این مواد و ترکیبات با خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی در درمان آفت دهان کودک همراه با تب نیز تاثیرات بالقوه دارند.

عکس آفت دهان نوزاد

روش درمان آفت دهان کودک به وسیله استفاده از رژیم و عادات غذایی مناسب

برای تسریع در روند درمان آفت دهان کودکان باید به توصیه‌ ها و تنظیم عادات غذایی توجه نمود:

• دمای غذایی که مورد استفاده کودک قرار می‌ گیرد باید کاملا متعادل باشد؛ یعنی خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد.
  • غذاهایی که برای کودک خود آماده می کنید، باید فاقد ادویه‌جات باشد چراکه که این مواد با تحریک بیشتر زخم‌ها روند بهبود را کند می ‌کنند.
  • از ریختن چاشنی‌ ها یا نمک زیاد در غذای کودک پرهیز کنید. در واقع شوری، ترشی و تندی باعث تحریک جراحات و آفت‌ ها شده و بهبود را به تعویق می ‌اندازند.

آفت دهان نوزاد یک ماهه

آفت دهانی کودکان را در سنین مختلف تحت تاثیر قرار می‌ دهد. این زخم ‌ها می ‌توانند بر روی لثه‌ ها یا قسمت‌ های درونی دهان نوزادان یک ماهه تا کودکان با سنین بالاتر ایجاد شوند. آسیب بافتی، بیماری ‌های زمینه‌ ای، حساسیت به مواد داخل شیر یا ویروس‌ ها و باکتری ‌هایی که از مادر به نوزاد منتقل شده ‌اند، می‌توانند باعث به وجود آمدن این زخم‌ها شوند. دوره‌ این نوع آفت ها معمولا 1 تا 2 هفته است و درمان سریع آن برای کودکانی با این سن و سال که تحمل درد برایشان دشوار است الزامی است. چنانچه آفت دهان کودک با نشانه‌ های دیگری چون راش‌های پوستی، تب و تورم غدد لنفاوی همراه باشد، لازم است حتما برای پیگیری این نشانه ‌ها به پزشک مراجعه کنید.

دیفن هیدرامین برای آفت دهان کودک

شربت دیفن هیدرامین از جمله آنتی هیستامین ‌هایی است که معمولا برای ایجاد خواص ضدالتهابی از آن استفاده می ‌شود. گرچه دیفن استفاده از هیدرامین برای آفت دهان کودک و بهبود آفت دهان کودکان یک ساله و آفت دهان کودکان دوساله توصیه نمی ‌شود و به طور کلی استفاده از این نوع شربت برای بچه‌ های زیر دو سال دارای ممنوعیت ‌هایی است، اما می ‌توانید برای کاهش میزان التهاب یا آرام کردن کودک در زمان ایجاد تحریکات و درد ناشی از آفت، آن را با دستور پزشک و به میزان توصیه شده از جانب او به کودک بخورانید.

قطره برای آفت دهان کودک

به طور کلی برای درمان آفت دهان کودکان به شیوه شیمیایی داروهای زیادی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که انواعی از قطره برای آفت دهان کودک، ژل‌ ها، شربت‌ ها و محلول ‌ها را شامل می‌ شوند. اما در میان ای ن‌ها استفاده از قطره و ژل برای بهبود این نوع جراحات دهانی موثرتر خواهد بود. از میان پمادها و ژل ‌هایی که در درمان این زخم‌ های دهانی موثر عمل می ‌کنند، می ‌توان اوراژل و زیلاکتین را نام برد و در میان داروهای ضد التهابی نیز اثرات آفتازول بهتر و کارسازتر است.

اما بهترین درمان دارویی برای از بین بردن این جراحات استفاده از مکمل‌ ها و مولتی ویتامین‌ ها است که در کنار خواص خوراکی، دارویی بی خطر برای بهبود این نوع مشکل محسوب می ‌شود. ویتامین B، ویتامین C، روی و لیزین از بهترین مکمل‌های خوراکی برای درمان آفت دندان کودک به حساب می ‌آیند. داروی آفت دهان کودک را می ‌توانید با مشورت با پزشک از داروخانه تهیه نموده و با توجه به دوز تعیین شده به کودک بدهید.

روش ‌های پیشگیری از ایجاد آفت دهان کودک

• بهتر است از ایجاد جراحت و زخم در داخل دهان جلوگیری شود. خوردن غذاهای سفت، داغ یا تحریک کننده باعث ایجاد این جراحات بر روی لثه یا بخش ‌های داخلی دهان خواهد شد.
  • مسواک زدن شدید و خشن را ممنوع کنید و از مسواک‌ های استاندارد برای شستن دندان‌های کودک استفاده کنید. چراکه فرچه‌ های خشن و دندانه‌ های تیز برخی مسواک ‌ها در هنگام شستن دهان باعث آسیب به مخاط دهان و ایجاد جراحت در لثه‌ ها می‌ شود.
  • خمیر دندان ‌هایی که در ترکیبات آن‌ها سدیم لوریل سولفات (امولسیون کننده) وجود دارد را مورد استفاده کودک قرار ندهید.
  • آفت دهان بچه یک ساله یا کودکانی که در دوره نوزادی قرار دارند، ممکن است به دلیل تغذیه و رژیم غذایی نامناسب ایجاد شود؛ لذا به تهیه غذای مناسب برای کودک خود توجه کنید.
  • مواد غذایی حساسیت زا مانند گوجه فرنگی، ادویه‌ های تند، توت فرنگی، کیوی، شکلات یا انواع آجیل را در برنامه غذایی کودکانی که دچار آفت دهانی شده ‌اند، قرار ندهید تا روند بهبود این زخم‌ ها تسریع شود.
  • کودک را از عوامل استرس و تنش دور نگه دارید.
  • استفاده از کمپرس یخ برای بی ‌حس کردن محل آسیب جزء درمان‌ های موقتی موثر است.
  • از محلول شیر منیزیم به عنوان ضد اسید استفاده کنید.
  • PH مواد غذایی که مورد استفاده کودک قرار می ‌‌دهید را چک کنید و استفاده از غذاهای اسیدی را کنار بگذارید.
  • آب‌ میوه ‌های طبیعی و خنک را در بازه‌های زمانی مناسب به کودک بدهید.
  • به بهداشت دهان کودک خود توجه کرده و از مسواک ‌های نرم و خمیردندان‌هایی با فرمولاسیون مناسب برای شست ‌و شوی دهان او استفاده کنید.

همان طور که می دانید، آفت دندان کودک یکی از مشکلات رایج میان کودکان است. اکنون که با علائم آفت دهان کودک آشنا شدید، می توانید به سرعت آن را شناسایی کرده و برای رفع این مشکل در سریع ترین زمان ممکن اقدام نمایید.