علت سفید شدن لثه چیست؟

علت سفید شدن لثه

وبلاگ کلینیک دندانپزشکی یاس - لثه ها می توانند نشان دهنده وضعیت دهان و دندان باشند. یک تغییر رنگ و حالت در آن ها همانند زنگ خطری خواهد بود. لثه ها در حالت طبیعی صورتی رنگ هستند اما گاهی به دلایلی ممکن است سفید رنگ شوند. لثه های سفید اغلب نشان می دهند که چیزی در خصوص سلامت دهان و دندان فرد مشکل دارد. چندین بیماری می تواند باعث ایجاد لثه های سفید شود، از زخم های ساده مانند آفت گرفته تا بیماری های التهابی طولانی مدت. در موارد نادر، لثه های سفید می توانند نشان دهنده سرطان دهان باشند، بنابراین مراجعه به پزشک برای تشخیص صحیح ضروری است. در این مطلب با ما همراه باشید تا با علت سفید شدن لثه آشنا شوید.

علت سفید شدن لثه

لکوپلاکیا

لکوپلاکیا یک بیماری دهانی است که می تواند قسمت هایی از لثه را سفید کند. لکه های سفید ایجاد شده روی لثه ها، با مسواک از بین نمی روند. بیشتر موارد لکوپلاکیا بی ضرر است، اما برخی از آن ها علائم سرطانی هستند.
بنا بر حقیقات انجمن سرطان آمریكا، لكه هایی كه در كنار ضایعات قرمز ایجاد می شوند، بیشتر سرطانی یا پیش سرطانی هستند. پزشکان دقیقا نمی دانند چه عواملی باعث بروز لکوپلاکیا می شود، اما به نظر می رسد که مصرف دخانیات در این امر نقش دارد.

علت سفید شدن لثه ؛ کم خونی

کم خونی زمانی اتفاق می افتد که بدن با کمبود گلبول های قرمز خون سالم مواجه شود. همان طور که می دانید گلبول های قرمز برای انتقال اکسیژن به بدن ضروری هستند.
کم خونی بسته به علت اصلی آن اشکال مختلفی دارد. علل شایع شامل کمبود آهن یا ویتامین B12، بیماری کرون و بیماری سلیاک است.
علائم کم خونی عبارتند از:

•      خستگی
  •      سرگیجه
  •      ضعف
  •      ضربان قلب نامنظم
  •      تنگی نفس
  •      سردرد
  •      دست و پا سرد

همچنین لازم است بدانید که افراد کم خون، پوستی کم رنگ دارند که این کمرنگ بودن می تواند به لثه ها نیز سرایت کند.

آفت ها

آفت ها، زخم هایی هستند که به صورت یک زائده، در دها و لثه ها ایجاد می شوند. این زخم ها بسیار دردناک هستند و درد آن ها بیشتر هنگام صحبت کردن، غذاخوردن و یا نوشیدن حس می شود. این زخم ها به طور معمول گرد یا بیضی شکل بوده و دارای یک مرکز سفید با حاشیه قرمز است.
زخم هایی که روی لثه ظاهر می شوند می توانند مناطق خاصی از لثه را سفید نشان دهند. با این حال، آن ها رنگ لثه ها را در کل دهان تغییر نمی دهند.

علت سفید شدن لثه ؛ التهاب لثه

التهاب لثه نوعی بیماری خفیف از لثه (پریودنتال) است که می تواند بسیاری از افراد که بهداشت نامناسب دندان دارند را به خود درگیر می کند.
افراد مبتلا به این بیماری ممکن است لثه هایی تحریک شده، قرمز و متورم در اطراف پایه دندان خود داشته باشند. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دندان ها را شل کرده و یا دچار خونریزی کنند. با گذشت زمان، این بیماری می تواند باعث سفید شدن لثه و عقب نشینی آن شود.

لیکن پلان

لیکن پلان دهانی باعث می شود لکه های سفید توری شکل بر روی لثه ها، زبان و سایر بافت های داخل دهان ظاهر شود. این یک بیماری خود ایمنی مزمن است که باعث ایجاد درد، خونریزی و التهاب لثه می شود.
افراد مبتلا به لیکن پلان دهانی باید مرتب برای معاینه به دندانپزشکی مراجعه کنند، زیرا این بیماری می تواند احتمال ابتلا به عفونت دهان و سرطان دهان را افزایش دهد.

کشیدن دندان

ضربه ناشی از کشیدن دندان ممکن است باعث سفید شدن لثه های اطراف محل کشیدن دندان شود. لثه ها معمولا ظرف چند روز به رنگ طبیعی خود برمی گردند.

سفید کردن دندان ها

بلیچینگ دندان باعث می شود که علاوه بر دندان ها، لثه ها نیز کمی سفید شوند که البته پس از گذشت چند ساعت، لثه ها به رنگ طبیعی خود باز خواهند گشت.

علت سفید شدن لثه ها

سرطان دهان

یکی از علت سفید شدن لثه ها، سرطان دهان است. البته سرطان دهان با علائم دیگری مانند زخم های دهانی، خونریزی در دهان، رشد توده، ضخیم شدن پوست داخل دهان، شل شدن دندان ها، درد زبان یا فک، مشکل در جویدن و یا بلعیدن، گلو درد همراه است.

همان طور که خواندید، علت سفید شدن لثه ها گوناگون بوده و حتی می تواند در مواردی به مشکلات جدی نیز منجر شود. به همین دلیل لازم است تا در صورت مواجه با این مورد، به سرعت به پزشک خود مراجعه کرده و علت را جویا شوید تا احتمال ابتلا به بیماری های دهان و دندان را کاهش دهید.