آبسه لثه چیست و علائم آن کدامند؟

آبسه لثه چیست؟

آبسه لثه یک کیسه چرک است که می تواند در بسیاری از قسمت های بدن از جمله داخل دهان ایجاد شود. برخی از افراد دچار آبسه دندان می شوند که بر ناحیه اطراف دندان تأثیر می گذارد. اما گاهی اوقات، ممکن است آبسه روی لثه ایجاد شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با آبسه لثه آشنا شوید.

آبسه لثه

آبسه لثه که اغلب آبسه پرودنتال نیز نامیده می شود، یک بیماری دردناک است که می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. به همین دلیل لازم است تا علائم آبسه لثه را بشناسید و در صورتی که به آن مبتلا گشتید، در اولین فرصت تحت درمان پزشکی قرار گیرید.

علل به وجود آمدن آبسه لثه

آبسه لثه زمانی اتفاق می افتد که باکتری های دهان باعث ایجاد عفونت در فضای بین دندان ها و لثه ها شوند. برخی از آبسه های لثه ناشی از بیماری پریودنتال است که از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پدید می آید. پلاک پرده ای چسبنده و بی رنگ از باکتری است. هنگامی که پلاک ها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم از روی دندان برداشته نشود، ممکن است در بافت اطراف عفونت ایجاد کند و این می تواند منجر به تشکیل آبسه شود.

آبسه لثه نیز می تواند به دلیل کیسه آب پریودنتال عمیق ایجاد شود. کیسه پریودنتال فضایی است که از بیماری لثه در اطراف دندان ایجاد می شود که فضایی را برای رشد باکتری ها به وجود می آورند. اگر غذا و پلاک در این فضا وجود داشته باشد، باکتری ها می توانند به راحتی رشد کنند.

داشتن سیستم ایمنی ضعیف نیز می تواند در ایجاد آبسه لثه نقش داشته باشد، زیرا سیستم ایمنی بدن شما قادر به مقابله با عفونت ها نخواهد بود. عواملی که ممکن است از قدرت دفاعی بدن شما بکاهند عبارتند از خستگی، استرس یا داشتن بیماری مزمن.

علائم آبسه لثه چیست؟

برخی از مشکلات مربوط به دهان و دندان، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. اما این موضوع در خصوص آبسه لثه صدق نمی کند. این آبسه ها می توانند باعث درد مداوم و شدید در ناحیه آسیب دیده شوند. چنانچه دهان خود را باز کرده و آن ناحیه را مشاهده کنید، شاهد تورم و قرمزی خواهید بود.
سایر علائم این بیماری به شرح زیر هستند:

• حساسیت به گرما یا غذاهای سرد و نوشیدنی
  • درد هنگام جویدن
  • یک دندان شل
  • طعم بد دهان (از ترشح چرک)
  • ترشح چرک

چگونه می توان آبسه را تشخیص داد

اگر در دهان خود احساس درد و حساسیت داشته و یا دهانتان از چرک بد طعم شده است، بهتر است این علائم را نادیده نگیرید و در سریع ترین زمان ممکن به پزشک خود مراجعه کنید.

دندانپزشک لثه های شما را معاینه کند و به دنبال علائم عفونت می گردد که شامل درد، تورم و قرمزی می شود. همراه با مشاهده بصری لثه ها، پزشک ممکن است برای بررسی بیماری پریودنتال (به دلیل عفونت پالپ) عکسبرداری با اشعه ایکس دندان انجام دهد. اشعه ایکس همچنین می تواند به پزشک در خصوص تشخیص از دست رفتن استخوان در اثر عفونت کمک بسیاری کند.
ممکن است علائم آبسه به مرور زمان بهبود یابد، یا حتی کیسه آن پاره و تخلیه شود، اما شما در هر صورت برای جلوگیری از عفونت و بروز مشکلات جدی تر، باید به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

چگونه می توان از آبسه لثه جلوگیری کرد

برای جلوگیری از به وجود آمدن آبسه لثه، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. این شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم می شود. (درباره فواید نخ دندان اینجا بخوانید) حتما دندان های خود را دو تا سه بار در طول روز مسواک بزنید، به خصوص پس از صرف غذا. این کار از میزان جمع شدن پلاک ها روی دندان ها و همچنین زیر خط لثه می کاهد. ضمنا لازم است که هر روز دست کم یکبار از نخ دندان استفاده کنید تا بتوانید مواد غذایی و پلاک های گیر کرده در لثه و میان دندان ها را بیرون بکشید و پاک نمایید.
همچنین پیشنهاد می کنیم تا برنامه ای منظم برای جرم گیری اصولی دندان های خود داشته باشید. هر شش ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه نمایید تا سلامت دهان و دندان شما را مورد بررسی قرار دهد تا تا با تشخیص زود هنگام، از بروز بیماری های جدی جلوگیری کنید.