درد عصب کشی ؛ آیا عصب کشی درد دارد؟

عصب کشی دندان

آیا عصب کشی درد دارد؟ عصب کشی دندان، روشی در دندانپزشکی است که برای درمان عفونت در مرکز دندان استفاده می شود. عصب کشی دندان یا درمان ریشه دردناک نیست و می تواند دندان را نجات دهد که در غیر این صورت ممکن است دندانپزشک ملزم به برداشتن کامل دندان شود. در ادامه با ما مطلب باشد تا در خصوص درد عصب کشی بیشتر بدانید.

آیا عصب کشی درد دارد؟

کسانی که باید دندان خود را روت کانال کنند، به دلیل ترس از درد عصب کشی، احتمالا تا جایی که امکان دارد به شیوه های درمان غیرعلمی روی می آورند تا روی تخت دندانپزشکی برای انجام این فرایند پزشکی قرار نگیرد.

اما آیا عصب کشی درد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که احتمالا در زمان های گذشته که داروهای بی حسی قوی وجود نداشت و دست دندانپزشکان برای استفاده از تکنولوژی خالی بود، درد عصب کشی واقعا غیرقابل تحمل بود. شاید تجربه هایی که نسل به نسل به امروز رسیده هنوز این سوال را در ذهن افراد پدید می آورد که آیا عصب کشی درد دارد؟

پاسخ این پرسش خیر است! امروز بسیاری از دندانپزشکان با استفاده از به روزترین تکنولوژی ها و به کارگیری دانش علمی خود، تجربه عصب کشی بدون درد را برای مراجعین فراهم می سازند. واقعیت این است که عصب کشی در بهترین کلینیک های دندانپزشکی دردی ندارد.

روت کانال عنوانی ترسناک دارد، به همین دلیل است که اولین چیزی که حین دراز کشیدن روی تخت دندانپزشکی می پرسیم این است که عصب کشی دندان درد دارد ؟ امروز به لطف پیشرفت های صورت گرفته در علم و تکنولوژی، از دستگاه های مختلفی استفاده می شود. یعنی علاوه بر استفاده از مواد بی حسب قوی، عصب کشی با دستگاه روتاری نیز سبب شده تا دیگر مراجعه کننده هیچ مشکلی را احساس نکند.

در کلینیک یاس بارین از همین دستگاه ستفاده می شود تا مراجعین بهترین تجربه را از اندو داشته باشند.

درد عصب کشی

درد عصب کشی چگونه است

درد عصب کشی چقدر است؟ همان طور که در بالا گفتیم به دلیل آنکه این روزها از برترین تکنولوژی ها و بی حس کننده های باکیفیت برای بی حسی دندان استفاده می کنند، درد عصب کشی عملا بی مفهوم می شود. پس در پاسخ به این پرسش که درد عصب کشی چگونه است ، باید بگوییم که اصولا با تزریق بی حسی و استفاده از تجهیزات مناسب، دیگر مشکلی متوجه مراجعین نمی شود. چرا که در صورت پاکسازی کامل عفونت ها و مهر و موم کردن دندان، راهی برای نفوذ باکتری به دندان باقی نخواهد ماند. دردهای جزئی نیز به کمک داروهای مسکن به سرعت برطرف می شوند.

چرا گاهی باید عصب کشی صورت گیرد؟ عفونت در مرکز دندان در اثر باکتری هایی رخ می دهد که در دهان زندگی و به دندان حمله می کنند.
این عفونت می تواند بر اثر پوسیدگی دندان، سوراخ شدن پرشدگی دندان ها، آسیب به دندان ها در نتیجه ضربه، مانند زمین خوردن ایجاد شود.
یک دندان از 2 قسمت تشکیل شده است؛ تاج قسمت بالایی دندان است که در دهان قابل مشاهده  خواهد بود و ریشه دندان که به استخوان فک گسترش یافته و دندان را در جای خود نگه می دارد.

عصب کشی درد دارد؟

دندان ها نیز شامل موارد زیر می شود:

•     مینا - پوشش سخت خارجی
  •     عاج - ماده نرمتری است که از مینای دندان پشتیبانی می کند و بیشتر دندان را تشکیل می دهد
  •     سمان - ماده سختی که سطح ریشه را می پوشاند
  •     پالپ دندان - بافت نرم در مرکز دندان است

عصب کشی تنها زمانی لازم است که اشعه ایکس دندانپزشکی آسیب دیدن پالپ دندان بر اثر عفونت باکتریایی را تشخیص دهد. اگر پالپ آلوده به باکتری شود، شروع به مردن می کند و به این ترتیب باکتری ها می توانند تکثیر و گسترش یابند.
علائم عفونت پالپ دندان شامل موارد زیر می شود:

•     درد هنگام خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی گرم یا سرد
  •     درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  •     دندان شل

با پیشرفت عفونت، این علائم اغلب با مرگ پالپ از بین می روند. در این حالت به نظر می رسد دندان شما خوب شده است، اما در واقع عفونت از طریق سیستم عصب دندان گسترش یافته است.
سپس این علائم پدیدار می شوند:

• درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  •  تورم لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده
  •  چرکی که از دندان آسیب دیده خارج می شود
  •  تورم صورت
  •   رنگ تیره دندان

درد عصب کشی چقدر است؟

در صورت بروز دندان درد مهم است که به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندان شما آلوده باشد، پالپ به خودی خود بهبود نمی یابد. رها کردن دندان آلوده در دندان، سبب بدتر شدن وضع خواهد شد. اگر عفونت درون دندان شما ایجاد شود، باید به سرعت آن را درمان نمایید.آنتی بیوتیک ها، درمان قطعی برای عفونت های باکتریایی نیستند.

برای درمان عفونت در ریشه دندان، باید باکتری ها برداشته شوند. این کار را به دو روش زیر انجام می شود:

•     از بین بردن باکتری ها از ریشه دندان (عصب کشی)
  •     برداشتن دندان (کشیدن دندان)

اما برداشتن دندان معمولا توصیه نمی شود، زیرا بهتر است دندان های طبیعی خود را نگه دارید.پس از خارج شدن باکتری، ریشه دندان پر شده و مهر و موم می شود. در بیشتر موارد، بافت ملتهب نزدیک دندان به طور طبیعی بهبود می یابد.

درد عصب کشی در این فرایند احساس نمی شود. قبل از شروع عصب کشی، دندان بی حس شده تا بیمار دردی احساس نکند. این بدان معنی است که در این روش شما معمولا نباید دردی را احساس کنید.

مهم است که پس از عصب کشی، از دندان های خود مراقبت نمایید تا بهبود یابد. تا زمان کامل شدن روند درمان باید از جویدن غذاهای سخت خودداری کنید. پس از درمان ، دندان ترمیم شده شما دیگر نباید دردناک بوده، اگرچه ممکن است برای چند روز حساس باشد.
برای آنکه بدون دردسر این مراحل را پشت سر بگذارید، می توانید به کلینیک تخصصی دندانپزشکی یاس مراجعه نمایید تا پزشکان ماهر و باتجربه، به بهترین شکل ممکن و در محیطی بسیار تمیز، شما را از درد دندان رهایی دهند.