علت درد لثه ؛ چرا لثه ها درد می گیرند؟

علت درد لثه

اجزای دهان ما همگی دست به دست هم می دهند تا ما بتوانیم در بهترین حالت ممکن، سخن بگوییم، چیزی بخوریم و بنوشیم. اما هنگامی که درد به سراغمان بیاید، تمامی این کارهای آسان و سهل، برایمان دشوار خواهد شد. یکی از مشکلاتی که ممکن است همه ما را به خود درگیر کند، درد لثه است. اما آیا می دانید علت درد لثه چیست؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی علل آن بپردازیم.

علت درد لثه

اگر هنگام خوردن، نوشیدن، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دردی در لثه های خود احساس می کنید، ممکن است از خود بپرسید که علت درد لثه چیست و چگونه می توانید آن را درمان کنید.

لثه های دردناک یا خونریزی لثه می توانند به دلیل مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان نادرست، بیماری لثه، شیمی درمانی، استفاده از دخانیات یا برخی تغییرات هورمونی ایجاد شوند. بسیار معمول است که بیماری های لثه ای، سبب به وجود آمدن درد در لثه و خونریزی آن ها شود، بنابراین با درمان بیماری های مرتبط با لثه، به راحتی می توان بحث اعظمی از مشکلات را برطرف کرده و سلامت لثه را حفظ نمود.

لثه ها به طور کلی از دندان ها پشتیبانی کرده و اساس سلامت دهان را فراهم می کند. درست به همین دلیل است که در صورت عدم مراقبت صحیح از آن ها، بیماری های لثه ای به سراغ شما می آیند و مشکلات جدی را برای دهان و دندان پدید خواهند آورد.

در ادامه مطلب با چند علت درد لثه آشنا خواهید شد:

چرا لثه ها درد می گیرند؟

زخم کانکر یا آفت دهانی

این ها زخم های دردناکی هستند که در دهان شکل می گیرند و می توانند باعث ایجاد درد جدی در لثه شوند. زخم های پوستی می توانند به دلیل استرس یا آسیب به بافت دهان، یا بیماری سلامتی زمینه ای مانند نقص سیستم ایمنی بدن، رژیم غذایی اشتباه، سو تغذیه یا بیماری های دستگاه گوارش ایجاد شوند.

بریدگی یا سایش

یکی از علت درد لثه، می تواند به دلیل یک بریدگی ساده یا ساییدگی روی لثه باشد. بریس یا سایر سخت افزارهای دندانپزشکی مانند پروتزهای محافظ یا نگهدارنده ها می توانند باعث تحریک بافت و ایجاد درد در لثه شوند.

بیماری لثه یا عفونت

درد لثه همراه با حساسیت در لثه، اغلب نشانی از بیماری و یا عفونت لثه است. خفیفت ترین شکل بیماری لثه، التهاب لثه است که تقریبا بسیاری از افراد را به خود درگیر می سازد. عدم رسیدگی به بیماری های لثه می تواند مشکل را تبدیل به حساسیت مزمن لثه کرده و سبب درد مداوم آن شود. اگر برداشتن پلاک از دندان و اطراف خط لثه به درستی صورت نگیرد، التهاب لثه می تواند به عفونت جدی لثه تبدیل شود.

عفونت سینوسی

عفونت سینوسی، یا همان سینوزیت، یکی از بیماری های شایع است که به هنگامی متورم و ملتهب شدن سینوس ها رخ می دهد. جالب است بدانید که این بیماری می تواند سبب درد سینوسی لثه ها شود. سینوس ها به طور معمول از هوا پر می شوند، اما هنگامی که درون آن ها پر از مایع شد، به محلی برای رشد باکتری ها تبدیل می شود که این عفونت سینوس ها را در پی خواهد داشت.

تسکین درد لثه

تسکین و درمان درد لثه

علت درد لثه می تواند متفاوت باشد. برخی از افراد دچار درد لثه در یک ناحیه از لثه ها می شوند، در حالی که برخی دیگر از درد لثه در سراسر دهان خود رنج می برند. اگر به خوبی از لثه های خود مراقبت نکنید، می توانید سبب آسیب های جدی به لثه، ملتهب و آلوده شدن آن ها شوید.
در حالی که دلایل زیادی برای درد دندان و لثه وجود دارد، اما پیشگیری از آن اغلب بسیار آسان است. اجرای یک روال موثر و بهره گیری از نکات مراقبت از دندان و دهان، می تواند سلامت لثه ها را تضمین نماید.

• حداقل دو بار در روز مسواک زده و از خمیردندان خوب استفاده کنید.
  • ناحیه اطراف خط لثه، جایی که پلاک ها به راحتی در آن قسمت جمع می شوند را به خوبی تمیز کنید.
  • مسواک خود را دو ماه یکبار تعویض نمایید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده نمایید.
  • سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • هر روز دهان خود را با دهان شویه ضد التهاب لثه بشویید.

از روش های دیگر برای کاهش درد لثه، می توانیم به اجتناب از مصرف دخانیات ، بهبود تغذیه یا کاهش استرس در زندگی اشاره کنیم. این مراحل مهم همراه با یک رژیم موثر بهداشت دهان و دندان می تواند به سلامت لثه ها کمک کند.