دلایل خونریزی لثه ؛ چرا لثه خونریزی میکند؟

دلایل خونریزی لثه

دلایل خونریزی لثه چیست؟ آیا لثه های شما به راحتی خونریزی می کنند؟ خونریزی لثه ممکن است به دلیل یک عامل ساده رخ دهد، عملی شبیه به مسواک زدن نادرست و یا استفاده از نخ دندان. اما خونریزی لثه می تواند نشانه ای از به خطر افتادن سلامتی نیز باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد. چرا لثه خونریزی میکند؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل خونریزی لثه بپردازیم.

چرا لثه خونریزی می کند

چرا لثه خونریزی میکند؟

چرا لثه خونریزی میکند؟ اگر که شما مرتب با خونی شدن لثه های خود مواجه باشید، احتمالا این سوال برای شما بسیار حائز اهمیت خواهد شد. دلایل خونریزی لثه می تواند متفاوت باشد اما علل شایع اینکه چرا لثه خونریزی میکند به شرح زیر است:
اگر:

•      التهاب لثه داشته باشید
  •      خیلی مسواک بزنید آن هم با مسواکی که به اندازه کافی نرم نیست
  •      از فواید نخ دندان آگاهی دارید و از نخ دندان استفاده می کنید به گونه ای که لثه های شما هنوز به استفاده از آن عادت ندارند
  •      داروهای خاصی مانند رقیق کننده های خون مصرف کنید
  •      به دلیل بارداری دچار التهاب لثه شده اید (التهاب لثه بارداری)
  •      دندان های مصنوعی داشته باشید که متناسب با دندان و لثه های شما نباشند

نام بیماری خونریزی لثه، عموما با عفونت لثه یا بیماری لثه همراه است. بیماری پریودنتال، بیماری لثه است که در اثر تجمع باکتری ها و پلاک ها ایجاد می شود که در نهایت باعث خونریزی و عفونت و تورم در لثه می شود. چنانچه به بیماری های لثه دچار شده اید، می توانید با مراجعه به دندانپزشکی جنت آباد یاس بارین، این مشکل را در سریع ترین زمان ممکن برطرف سازید.

دلایل خونریزی لثه

التهاب لثه

خونریزی لثه نشانه التهاب لثه شما است. بیماری التهاب لثه یک نوع بیماری خفیف لثه ای است و به دلیل تجمع پلاک در لثه ایجاد می شود. اگر به التهاب لثه مبتلا هستید، ممکن است لثه شما تحریک، قرمز و متورم شود و هنگام مسواک زدن شاهد خونریزی لثه باشید.
با مراقبت خوب از دندان ها می توانید از شر این مشکل خلاص شوید. به این منظور، روزی دوبار مسواک زده و هر روز از نخ دندان استفاده نمایید. همچنین پیشنهاد می کنیم روزانه دهان و دندان خود را با دهانشویه ضد باکتری بشویید و مرتب به دندانپزشک مراجعه نمایید.

دلایل خونریزی لثه چیست؟

پریودنتال

در صورتی که بیماری التهاب لثه خود یکی از دلایلی خونریزی لثه است، را درمان نکنید، می تواند منجر به بیماری پریودنتال شود. پریودنتال بیماری طولانی مدت لثه ای است و به بافت و استخوان حمایت کننده از دندان آسیب وارد می کند. اگر مبتلا به پریودنتیت شوید، لثه های شما ملتهب و آلوده گشته و سبب دور شدن از ریشه دندان شما می گردد.
یکی از دلایل خونریزی لثه، بیماری پریودنتال است، چرا که در این حالت دندان ها از لثه های شما جدا شده و خونریزی ایجاد می شود. از سوی دیگر این بیماری سبب بد بو شدن دهان، تغییر در نحوه قرارگیری دندان ها هنگام گاز زدن،  لثه های قرمز، متورم و حساس می شود. اگر بیماری پریودنتال را درمان نکنید، سبب از دست رفتن برخی از دندان های خود خواهید شد.

دیابت

خونریزی یا تورم لثه می تواند نشانه هشدار دهنده دیابت نوع 1 یا 2 باشد. هنگامی که به این بیماری مبتلا باشید، دهان شما در مبارزه با میکروب ها آنچنان قدرتمند عمل نمی کند، بنابراین احتمال ابتلا به عفونت هایی مانند بیماری لثه بیشتر خواهد شد. سطح بالای قند خون که همراه با دیابت باشد، بهبودی بدن را دشوارتر کرده و این می تواند به وخیم شدن بیماری های لثه و حتی خونریزی لثه بیانجامد.

خونریزی لثه و سرطان خون

خونریزی لثه می تواند نشانه سرطان خون باشد.پلاکت خون به بدن کمک می کند تا خونریزی متوقف شود. تعداد پلاکت در افراد مبتلا به سرطان خون، کم است. این باعث می شود که خونریزی در قسمت های مختلف بدن از جمله لثه ها متوقف نشود.

ترومبوسیتوپنی

یکی از دلایل خونریزی لثه، ترومبوسیتوپنی است. اگر هنگام مسواک زدن لثه های شما خونریزی می کند و به خودی خود متوقف نمی شود، ممکن است دچار ترومبوسیتوپنی شده باشید.
در این بیماری، پلاکت بدن برای تشکیل لخته خون کافی نیست که این منجر به خونریزی بیش از حد در قسمت های مختلف بدن از جمله لثه ها می شود.

هموفیلی

اگر شاهد خونریزی شدید لثه هنگام بریدگی کوچک یا انجام کار دندانپزشکی باشید، ممکن است این خونریزی نشانه اختلالی مانند هموفیلی باشد. با این شرایط، خون شما به درستی لخته نمی گردد، بنابراین ممکن است خونریزی لثه داشته باشید.

کمبود ویتامین C

یکی دیگر از دلایل خونریزی لثه، کمبود ویتامین C است. این ویتامین به رشد و ترمیم بافت کمک می کند، زخم ها را بهبود می بخشد و استخوان ها و دندان های شما را تقویت می کند.
اگر بدن شما ویتامین C کافی نداشته باشد، ممکن است احساس ضعف و تحریک پذیری کنید. با گذشت زمان، می توانید شاهد لثه های متورم و خونریزی نیز باشید.

اسکوربوت

اسکوربوت یک بیماری نادر است، اما کمبود شدید ویتامین C در بدن می تواند منجر به اسکوربوت که بیماری مربوط به تغذیه نامناسب است، شود.  این بیماری می تواند شما را ضعیف کرده، سبب کم خونی و در نهایت منجر به خونریزی های زیر پوست شود.

دلایل خونریزی لثه ؛ کمبود ویتامین K

اگر خونریزی زیادی از لثه خود مشاهده کردید ، ممکن است به این دلیل باشد که ویتامین K کافی دریافت نمی کنید.این ویتامین به لخته شدن خون کمک می کند ضمن آنکه برای استخوان ها نیز بسیار مفید است. اگر از طریق رژیم غذایی خود به اندازه کافی این ویتامین را دریافت نمی کنید و یا بدن آن را به خوبی جذب نمی کند، می توانید زمینه را برای خونریزی لثه فراهم سازید.

چه عواملی سبب خونریزی لثه می شوند؟

عواملی که سبب خونریزی لثه می شوند، به شرح زیر است:

• بیماری های لثه که سبب عفونت و التهاب لشه شده اند
  • اندازه نادرست دندان های مصنوعی
  • التهابات ناشی از دوران بارداری
  • عدم مسواک زدن دست
  • عدم عادت به استفاده از نخ دندان
  • نقص در پروتزهای دندانی
  • مصرف داروهای رقیق کننده

همان طور که خواندید، دلایل خونریزی لثه مختلف است و شما می توانید به طرق مختلفی شاهد خونریزی در لثه های خود باشید. به شما پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی تر، علاوه بر رعایت نکات مراقبت از دندان ها، حتما به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. کلینیک یاس، کلینیک دندانپزشکی تخصصی، با ارائه بهترین خدمات دندانپزشکی، آماده مراقبت از سلامت دهان و دندان های شما است.