هر آنچه که باید درباره عصب کشی دندان عقل بدانید

عصب کشی دندان عقل

اگر دندان عقلتان به هر دلیل درد می‌کند، می‌توانید به جای کشیدن دندان و ایجاد جای خالی در لثه، برای از بین رفتن درد و التهاب ناشی از پوسیدگی دندان و آسیب لثه از راهکار عصب کشی استفاده کنید. در ادامه مقاله اطلاعات بیشتری درباره دندان عقل و روش عصب کشی دندان عقل ارائه می‌کنیم.

دندان عقل چیست؟

علائم درآمدن دندان عقل از سن 17 تا 25 سالگی شروع شده و می‌توانند به صورت نهفته، نیمه نهفته یا رشد کرده ایجاد شوند. چنانچه دندان‌های عقل امکان رشد مناسب را داشته باشند و در لثه فضای کافی برای بیرون آمدن آن‌ها از داخل لثه وجود داشته باشد، می‌توانند سرمایه‌هایی ارزشمند برای جویدن غذا محسوب شوند و از آن‌ها برای خوردن و نوشیدن غذاها و آشامیدنی‌های مختلف استفاده نمود. این دندان‌ها نیز ممکن است مانند سایر دندان‌های دیگر دچار خرابی، پوسیدگی و کرم خوردگی شوند و به همین دلیل درد ناشی از آن آزار دهنده بوده و به همین جهت است که دندانپزشک گاهی بنا بر دلایلی، به جای کشیدن دندان عقل روش عصب کشی را برای تسکین و بهبود درد دندان توصیه می‌کند.

عصب کشی چیست؟

عصب کشی یا درمان ریشه از مهم‌ترین متدهای درمانی برای التیام درد دندان و التهاب لثه است. اگر کانال‌ها و پالپ ریشه دندان دچار عفونت شده باشند، عصب کشی کمک می‌کند عفونت ناشی از دندان و پوسیدگی‌هایی که به دنبال آن ریشه را دچار آسیب کرده است، متوقف شود. البته لازم به ذکر است که درمان ریشه‌ای دندان عقل نیز در مواردی انجام می‌شود اما به طور معمول از آنجایی که دندان‌های عقل در بخش انتهایی دهان رشد می‌کنند و دسترسی به آن‌ها دشوار است، امکانی برای درمان ریشه‌ای وجود ندارد. عصب کشی دندان نیز معمولا سخت است و این موضوع به دلیل آن است که تعداد کانال‌های ریشه دندان ممکن است متفاوت باشد و در این زمان تخصص، مهارت، تجربه و صبر دندانپزشک از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

عصب کشی دندان عقل

اهمیت عصب کشی دندان عقل

مسیر تکاملی رشد دندان‌ها نشان می‌دهد که با نرم‌تر شدن غذاهای مصرفی نیاز به این نوع دندان‌ها کمتر می‌شود و به همین جهت این دندان‌ها کم کم حذف شده و در لثه رشد نمی‌کنند. گاهی فک افراد کوچک است و امکان رشد دندان عقل به شکل مناسب را فراهم نخواهد کرد. به همین جهت این دندان‌ها به صورت نیمه نهفته در فک باقی مانده و به دیگر دندان‌ها فشار وارد می‌کنند. از آنجایی که این اعمال فشار سبب کج شدن و خرابی دندان‌های دیگر خواهد شد، دندانپزشک آن را به کمک جراحی از لثه خارج می‌کند.

دلیل دیگر جراحی و خارج سازی کامل دندان عقل این است که چنین دندان‌هایی در دهان محل مناسبی برای تجمع مواد غذایی هستند و از آنجایی که دسترسی به آن‌ها برای پاکسازی و شست‌وشو دشوار است، به مرور دچار پوسیدگی و آسیب می‌شوند و سایر دندان‌ها را نیز خراب می‌کنند. به این ترتیب دردها و مشکلات ناشی از ظهور دندان عقل در دهان گاهی به شیوه عصب کشی و گاهی نیز با کشیدن و خروج کامل دندان از لثه مرتفع می‌شود.

بنابراین چنانچه پس از تصویربرداری و بررسی‌های دقیق، دندانپزشک تشخیص دهد که دندان عقل برای فرد مفید است و نیازی به کشیدن کامل آن نیست، درد ناشی از پوسیدگی و خرابی آن را به شیوه عصب کشی تسکین می‌دهد. اما عصب کشی به دلیل موقعیت دندان عقل در دهان دشوار است. زیرا ابزار دندانپزشک به راحتی به آن نمی‌رسد و دسترسی را سخت می‌کند. علاوه بر این تعداد کانال‌های دندان عقل نیز می‌تواند درمان این نوع دندان‌ها را مشکل کند. به همین جهت می‌توانید برای عصب کشی و یا درمان ریشه دندان به دندانپزشک یا متخصص ریشه مراجعه نمایید تا با استفاده از ابزارهای مناسب و مهارت بالا به مشکلات دندان عقل شما رسیدگی شود.

فرایند عصب کشی دندان عقل

پیش از آغاز روند درمان دندان عقل ابتدا به وسیله عکس برداری و بررسی‌های اصولی، دندان عقل و شرایط سلامت آن را ارزیابی می‌کنند و سپس چنانچه این دندان‌ها در روند جویدن و گوارش غذا اثر مثبت داشته باشند، سعی می‌کنند با درمان ریشه‌ای یا عصب کشی درد آن را تسکین دهند و به مرتفع کردن مشکلات آن بپردازند تا فرد بتواند از این دندان استفاده کند. اما اگر تشخیص بر این باشد که دندان عقل نقش چندانی در جویدن ندارد و وجود آن در دندان تنها سبب تجمع غذا، پوسیدگی و آسیب به سایر دندان‌ها می‌شود، دندان عقل را به طور کامل از لثه خارج می‌کنند. فرایند عصب کشی دندان عقل نیز مشابه مراحلی است که برای عصب کشی سایر دندان‌ها طی می‌شود و برای این کار تنها به ابزارهای مخصوص برای دسترسی راحت‌تر نیاز است.

نکاتی که پس از عصب کشی دندان عقل باید به آن توجه داشته باشید:

پس از انجام عصب کشی دندان سعی کنید از خورد غذاهای سفت بپرهیزید و از غذاهای نرم و رقیق و نوشیدنی‌هایی با دمای مناسب استفاده کنید.
توجه داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان از مهم‌ترین روش‌های درمانی به حساب می‌آید؛ لذا لازم است پس از عصب کشی دندان عقل نیز استفاده از نخ دندان و مسواک را فراموش نکنید و دندان‌ها را به طور کامل پاکسازی نمایید.